Porsche rendőrautó; postaláda a villamoson; kakaó, amit a magyarok sugárban köpnek ki; halott emberek fényképei a fákon; bevásárlás guggolva; pár év alatt felépített 32 metróállomás - Bulgária másképp működik. (Frissítve: 2024. 03. 11.)
Ismertem egy szófiai nyomdászt, aki abból lett gazdag, hogy a gyászjelentéseket akciós áron nyomtatta ki. A bolgár lélek gyászmunkáját ugyanis megkönnyíti, ha szerettei halála után meghatározott időközönként egy csomó gyászjelentést plakátol ki, tipikusan a saját háza kapujában, erre szakosodott hirdetőoszlopokon és egyéb felületeken, vagy akár simán az utcai fákon is. A napilapokban külön oldala van a gyászjelentéseknek, amit egyébként olvasnak is a helyiek. A kiszegezett etiketteken majdnem mindig fénykép is van, és feltétlenül feltüntetik, mennyi ideje halt meg az illető.
2) Boltok a pinceablakban
Ezek a boltok főleg Szófia és a többi nagyváros belső belvárosában működnek, ahol nem volt elég üzlethelyiség, így a kisvállalkozók sima pincehelyiségeket bérelnek lakóházak aljában, és a járdára néző ablakokból árulják az árut: többnyire szeszes és nem szeszes italokat, cigarettát, chipseket.
Leszámítva, hogy guggolva kell társalognod az eladó személyzettel, ezek amúgy teljesen rendesen működő boltok, simán van pénztárgép meg minden, gyakran még kártyával is lehet fizetni.
3) Sportautókból lett rendőrautók
Először nem hittem a szememnek, amikor kék-fehér festésű, Policija feliratú, szabványos rendőrautó-festésű Porsche Boxster Cabrió állt a járda mellé, és kutyaközönséges, stop-tárcsás, egyenruhás rendőrök szálltak ki az autóból. A rendőrég által elkobzott luxusautók egy részét nem értékesítik, hanem simán átfestik, és beállítják rendőrautónak. A képen is látható Porsche mellett kabrió CLK Merci, Audi TT kétüléses roadster is járőrözik - ez utóbbiak rendes rendőrségi fényhíddal és szirénával is rendelkeznek.
4) Betonjárdák helyett mindenhol díszkő: eső után pocsolya
Valamiért a bolgár néplélek nem veszi be, hogy a járdákat csak úgy simán végigaszfaltozzák. Már Zsivkov alatt is mindenféle díszköveket raktak a városi járdákra. A díszkövezés lehetne esztétikus, ha a megfelelő technológiával csinálnák, de a legtöbb helyen erősen el van nagyolva. Ennek következtében pár év alatt hullámos lesz a járda, meglazulnak, kiesnek a díszkövek. Száraz időben sem árt a lábunk elé nézni, mert viszonylag egyszerű egy bokaficamot összeszedni vagy legalább egy nagyot eltaknyolni, de az igazi para nagy esők után következik: a nagyvárosokban a pocsolyák szinte összefüggő tengerszemeket alkotnak, ügyes az, aki nedves zokni nélkül átgyalogol mondjuk Szófia belvárosán. Talán külön bekezdést érdemelne, ami most van, januárban, hogy leesett egy kis hó: egyszerűen nincs ötletük, mit kéne vele csinálni, egy-egy épület elől eltakarítják, de gyakran csak a szomszéd elé tolják át, máshol sózni próbálnak, megint máshol pedig nem foglalkoznak vele, tavasszal legkésőbb úgyis elolvad, hát nem?
5) Igen/nem
A bolgárok másképp mutatják az igent és a nemet. Ezt már egyszer kiveséztük. Egyébként a számokat is másképp mutatják az ujjukon: 1: mutatóujj. 2: mutató- és középső ujj. 3: kettő plusz gyűrűs ujj. 4: három plusz hüvelykujj.
6) Kék kupak az ásványvízen? Semmit nem jelent
Itt igazából nem a bolgárok a különcök, hanem mi, magyarok. Az csak nekünk egyértelmű, hogy a kék kupak a szénsavas ásványvíz, a rózsaszín pedig a mentes. A bolgár ásványvizek mindenféle színű kupakosak lehetnek, de a nagy részük amúgy is mentes. A képen egy tipikus mentes víz látható, kék kupakkal. Létezik persze szénsavas változat is, de sokkal ritkább. Éttermekben „szoda” néven kérje, aki savas vizet szeretne.
7) Autópályán 140 km/h két pohár sör után: szabályos
Az autóval érkező nyaralók gyakran meglepődnek, hogy a Szófiától Burgaszig vezető Trakija autópályán 140-es táblákat látni. Ez különösen a pálya régebben épített szakaszain meglepő, ahol épeszű sofőr a százat sem kockáztatja meg. Viszont Plovdiv után, a nyílegyenes, frissen átadott szakaszokon tényleg élvezet a szokásosnál gyorsabban haladni.
Az EU-s átlagnál szintén megengedőbbek a szabályok az ittas vezetés ügyében: 5 ezrelék véralkohol szinttel még simán lehet vezetni (egy 80 kilós férfi sofőr esetén ez bő 2 pohár sört vagy fél üveg bort jelent, közvetlenül az autóvezetés előtt elfogyasztva).
8) A „furcsa kakaó”: a boza
Mit látunk a képen? Tíz magyarból tíz egyből rávágná – pláne ha egy bolt hűtőpultjában látná a műanyag flaskákat, – hogy kakaót. Első blikkre tényleg olyan, nem? Nade ha kakaó lenne, az lenne ráírva, hogy "kakao," nem pedig, hogy boza. A boza egyébként finom ital (annak, aki szereti; és hát Bulgáriában sokan szeretik), erjesztett kölesből készül, így aztán savanykás ízű és illatú.
Amiért mégis minden egyes magyar sugárban köpi ki, amint megízleli, az azért van, mert a látvány alapján a kakaó lágy, tejes, édes ízét várja, és ehelyett jön a savanykás ízű és kissé pépes állagú meglepi.
9) Zuhanyozó tálca hiánya
Sokan csodálkoznak, hogy a fürdőszobákban, akár frissen épített lakásokban, nyaraló apartmanokban, de gyakran szállodai szobákban sincs külön zuhanytálca a tus alatt. Általában a fürdőszoba közepén van egy összefolyó, zuhanyozás után minden csupa víz.
10) Postaláda a villamos ajtaja mellett
Oké, nyilván a bolgárok is főleg emaileznek csak az utóbbi időben, de ha valaki mégis képeslapot küldene, nem kell sokáig keresnie a postaládát. Szófia villamosain, az első ajtó mellett rendes postaládát találni – legalábbis a képen látható régebbi típusokon. Szófiai ismerősök esküdnek meg arra, hogy az oda bedobott küldeményeket a mai napig a posta megkülönböztetett figyelemmel kezeli, és gyorsan ki is szállítja. Frappáns megoldás, bár az újabb beszerzésű kocsikon már nincs ilyen. (Viszont sok járművön ingyenes wifi hotspot működik, így legalább emailezni biztosan lehet.)
11) OTP feliratok úton-útfélen
Bulgária legnagyobb lakossági bankját, a DSzK-t még 2003-ban privatizálta a magyar OTP Bank. A DSzK hivatalos logója nagyjából azóta hasonlít az OTP-ére, hogy a színválasztásról ne is beszéljünk. A logo alatt pedig ott van az OTP Group felirat is. Korábban egy másik magyar bank, az MKB is jelen volt a bolgár bankpiacon, de néhány éve kiszálltak.
12) Kóbor kutyák a belvárosban
Bár az utóbbi időkben csökkent a számuk, a városok utcaképéhez a mai napig hozzátartoznak a szabadon kószáló kutyák. Bármennyire is furcsa, ők ma szabályozottan laknak a belvárosban.. Korábban több kísérlet is kudarcot vallott a helyzet normalizálására: hiába szedték össze a kóbor kutyákat, másnapra újabb falkák érkeztek a helyükre. Így a hatóságok stratégiát váltottak: csak az agresszív kutyákat emelik ki, a többieket ivartalanítják, megjelölik, és visszaengedik őket oda, ahol befogták őket. A kutyák, ahogy a természetben is, megvédik a saját területüket, így önszabályozó a rendszer. A kóbor kutya probléma a kilencvenes évek végén jelent meg, amikor a bolgár gazdaság egy az egyben csődbe ment, és az embereknek a családjuk fenntartása is nehézséget okozott. Sokan engedték el kutyájukat valami városközeli erdőben, ahol viszont gyorsan szaporodni kezdtek. A kóbor kutyákkal mára megtanultak együtt élni a helyiek, sokan etetik is az állatokat, de olyan esetekről is hallani, amikor egy beteg kinézetű kóbor kutyát valaki saját költségén visz el állatorvoshoz.
13) Lovas kordék és Rolls-Royce-ok
A társadalom gazdasági szétszakadásának millió jele van, de a járműpark vizsgálata talán a leglátványosabb. Miközben egy átlagos hétköznapon a Hilton hotel parkolójában biztosan találunk egy Rollsot vagy Ferrarit, de legalább egy Bentley-t, pár utcányira onnan simán belefuthatunk egy ilyen lovaskocsiba. A kép Szófia szívében készült, a Vitosa bulvár egyik keresztutcájában. (A várnai egyetemen állítólag volt egy diák, aki naponta belovagolt a városba, és a lovat az egyetem előtt egy oszlophoz kötötte ki.)
14) Városi autózás: minden megtörténhet
Szembejönnek az egyirányú utcában? Ráadásul százhússzal? Egy pláza parkolóházában az úttest bal oldala a tiéd, a jobbon jönnek szembe? Piros lámpa ellenére elindulás, ha éppen nem jön autó? Tetszőleges helyre odaparkolás, tábla ellenére is, vagy másodiknak is? Ezek mind tök hétköznapi dolgok a bulgáriai nagyvárosi közlekedésben.
Aki Szófiában tanul meg vezetni, azt utána nem nagyon lehet más európai nagyvárosokban zavarba hozni.
15) Csalga
Erről majd akarok még bővebben is írni. Addig álljon itt Orosz Péter egykori kollégám tökéletesen pontos leírása: „A csalga eredetileg törökös hangulatú szinti-népzenét jelentett, színes öltönyös, lógó bajszú, borzasztóan bevilágított klipekben. A lakodalmas rock helyi verzióját. Aztán valamikor a kilencvenes években történt egy csavar, a csalga (etnopopnak is hívják) [de főleg pop-folknak - a szerk.] elment diszkós irányba, a szintetizált alap felerősödött, és ráépült egy, az amerikai military-industrial complexet is megszégyenítő ipar. […] Sztárjai elnagyolt kelet-európai kurvasztereotípiák, egynevű nők mind, hatalmas, drámaian rázható hajjal, rengeteg ékszerrel, komikus, antigravitációs mellekkel. A sztárokra a kelet-európai bűnöző életforma képi világával operáló klipek épülnek (rengeteg fehér ruha, bling-ékszerek, nyitott Bömös, és így tovább), nagy mennyiségű egyszerű erotikával megfejelve.”
További részletek, videoklipek, szövegfordításokkal Maxvaltól: http://bircahang.org/bolgar-zene/
16) Metróépítési szélsőségek
Szófiában 1998 előtt nem volt metró. Viszont Szófia mára már a világ egyik legkiterjedtebb metróhálózatával büszkélkedhetett. A sztori nagyjából a budapesti metró építésének idején indult, a hatvanas évek végén, de amíg Budapest viszonylag hatékonyan felépítette a maga metróvonalait, Szófiában egyszer csak leálltak a munkák, a legbelső belvárost évtizedekig feldúlva hagyva. Aztán 1998-ban átadták az első szakaszt két lakótelep között, majd évről évre újabb és újabb és újabb megállókkal bővítették a hálózatot.
Ma a négy szófiai metróvonal hossza összesen 52 kilométer, és minden irányban terjeszkedik. (Összehasonlításként: a budapesti metró rendszer 39 kilométer hosszú, négyes metróval, kisföldalattival. Budapest lakossága kb 1.7 millió, Szófiáé kb 1.2 millió)
A rendszer egyébként láthatóan olcsóra van tervezve, egyszerű világítás, egyszerű bútorok, egyszerű metrókocsik, a külvárosias részeken a felszínre kivezetett pálya – ellenben működik. A jegy 1.60 lv, azaz kb 300-350 ft.
17) Kisujj köröm
Ez már megy ki a divatból, de néhány bolgár pasi ma is hagyja megnőni a kisujja körmét. Ennek nem esztétikai, hanem nagyon is praktikus okai vannak. A hosszú kisujj-köröm kiválóan alkalmas bizonyos műveletekre. (Konkrétan a fülzsír eltávolítására, mondjuk.)
Számunkra hasonlóan szemöldök ráncolós dolog az utcai köpködés – a megnövesztett kisujj-köröm mára már egyáltalán nem menő, de egy-egy hegyesebb pökést ma is simán végig lehet izgulni, akár Szófia belső belvárosában is, akár öltönyös-nyakkendős-divatszemüveges menedzser-típusoktól is.
18) Taxi és marsrútka – a tömegközlekedés új dimenziói
A metróról már volt szó, de a tömegközlekedés más formáiról kevés. A buszok, trolik, villamosok nagyjából úgy működnek, mint Pesten, de vannak más, alternatív formák is. A taxi például simán tömegközlekedési eszköz. Míg Budapesten egy 6 kilométeres út ma cirka 4,000 forint, ugyanez Szófiában kijön 10 levából, azaz kb 2,000 forint – a fele a pesti árnak, és versenyképes a tömegközlekedés árával is. (A tengerparti városokban, pláne az üdülőhelyeken lényegesen drágább a taxi.) Mivel taxiból tényleg rengeteg van, az emberek szívesen használják is - önmagát erősítő folyamat.
A másik ilyen tömegközlekedési eszköz a nálunk egyáltalán nem ismert marsrútka: 8-12 személyes mikrobusz, ami meghatározott útvonalon jár, mindig az út külső sávjában, és tetszőleges helyen le lehet inteni, illetve tetszőleges ponton le lehet róla szállni. Kicsit drágább a sima busznál, villamosnál, de annyival rugalmasabb is.
Ha valakinek van még valami hasonló élménye, írja le kommentben, és beszerkesztjük.
****
Ha tetszett a bejegyzés, lájkolj be minket a Facebook-on, és nem maradsz le egyetlen vadítóan izgalmas új bejegyzésről sem. Blagodarja :-)