Bulgária - all inclusive

Hurrá, Bulgária!

Egy örök dilemma: önellátás vagy All Inclusive?

2012. szeptember 08. - stevie balkanski

Tisztázzuk a definíciókat: az All Inclusive az a szolgáltatás, amikor a szálloda reggelit-ebédet-vacsorát ad, többnyire svédasztalos rendszerben, illetve az étkezések között is eteti-itatja a vendégeket. Az ételfogyasztás nincs limitálva, az italfogyasztásban az a "limit," hogy mit szolgálnak fel: az üdítők-ásványvizek nyilván benne vannak, és általában a csapolt sör, valamilyen kimért bor és a kommersz röviditalok is.

Az önellátás nem azt jelenti, hogy magunkra főzünk: Bulgáriában a bolti árak alig valamivel alacsonyabbak a magyarországi árszínvonalnál (pláne az üdülőhelyeken), viszont az éttermi étkezés érezhetően olcsóbb. A vásárláshoz ráadásul szükséges lehet a bolgár nyelvtudás: az eladók nem fognak idegen nyelvet beszélni, viszont a boltok nagy része hagyományos, "pultos" bolt, ahol könnyen kommunikációs sokk léphet fel. De még a szupermarketekben sem egyértelmű minden, mert a termékek, márkák nagyban eltérőek - például a paprikakrémről nyelvtudás nélkül nehéz eldönteni, hogy édes-e (szladok) vagy csípős (ljut).

Meg különben is, aki külföldön nyaral, az igenis kóstolja végig a helyi kulináriát: a hazulról hozott Globus babgulyáskonzerv vagy a helyben főzött magyaros lecsó biztos finom, de ahhoz elég leszaladni a délegyházi bányatavakhoz, nem kell ezersok kilométert autózni/repülni...

Önellátás alatt tehát azt értem, amikor az ember a szállodában maximum reggelizik (az mégiscsak kényelmes, valljuk be), viszont reggeli után elszakad a szálloda éttermétől.

Az All Inclusive (AI) kétségtelen előnye, hogy az ára jutányos. Bulgáriában viszonylag olcsó ugyan a vendéglátás, de az AI árakkal nyilván nehéz versenyezni. Nem kell ahhoz folyamatosan tömni valakinek az arcát, hogy az AI előnybe kerüljön, ha pusztán a pénztárca szemszögéből vizsgálódunk.

Az olcsóságból következik azonban az AI legnagyobb problémája is. Gondoljuk magunkat egy pillanatra a szállodatulajdonos helyébe: az addig rendben van, hogy a saját üzletét alapvetően mindenki a többség szereti tisztességesen csinálni, de a legfőbb motiváció, az elégedett vendégek visszatérése teljesen hiányzik. Aki előre befizetett, az úgyis minden nap ott eszik, és hogy jövőre visszajön-e, az nem túl érdekes, a szobákat az utazási irodák veszik meg nagy tételben -- nem a nyaralóval kell jóban lenni, hanem az üzletkötővel.

Csak arra kell vigyázni, hogy nagy botrány ne legyen: mondjuk egy szalmonella-fertőzés az gáz, vagy ha egyszer minden kaja egyszerre elfogy, de ezt leszámítva mehet a klasszikus vendéglátós trükközés, az eleve "akciós" (gyenge minőségű, tömegtermeléssel előállított, esetleg éppen lejáró szavatosságú) alapanyagok használata, a déli maradék kreatív esti (vagy pláne másnap déli) újra felhasználása, az italok vizezése, és más apró okosságok, amik a fogyasztás visszafogására szolgálnak -- például, hogy egyes helyeken egy almát sem lehet kivinni az étkezőből, hogy az italokat mindig pici pohárban szervírozzák, hogy a napközbeni pultos kiszolgálás szándékosan lassú, satöbbi.

Az ételválasztékkal ráadásul illik biztosra menni: a legnagyobb pazarlás, ha a svédasztalon egy fogáshoz hozzá sem nyúlnak. Ez azt jelenti, hogy a szakács igyekszik a nagyon hagyományos európai konyha felé fordulni, a helyi specialitások kárára, ami vonatkozik az ételek fűszerezésére is. Nagyobb eséllyel találkozhatunk bolognai spagettivel vagy bécsi szelettel a fogások között, mint egy jó kis kavarmával, taratorral, hogy a skembe csorbát vagy a cacát ne is említsem. (Aki neadjisten nem ismerné ezeket a bolgár kajákat, az feltétlenül nézzen vissza a blogba, lesz még róluk szó, akár receptekkel is.)

Olcsón degeszre tömni a hasat kiváló tehát az AI, de aki igényes arra, mi kerül az asztalára, vagy csak egyszerűen kíváncsi a helyi ízekre, annak frusztráló lehet a sok remek étterem mellett úgy elmenni, hogy tudja, ma este is csak a szállodai menza unalma várja.

Bár gasztronómiai szempontból az All Inclusive kétségtelenül necces, azért ne írjuk le teljesen. Egyrészt kivétel erősíti a szabályt: ha nem is jellemző, de mindig van szállodai konyha, ahol kitesznek magukért. Másrészt vannak élethelyzetek, amikor az AI a megfelelő kompromisszum. Kis gyerekkel (pláne többel) az ember például hajlamos átértékelni az étterembe járás örömeit...

Alapvetően azért inkább válasszuk a szabadságot, és ne kössük magunkat a szállodához. Azt hiszem, ez is fejben dől el, mint annyi minden más: készüljünk fel lelkileg arra, hogy bizony többe fog kerülni a nyaralás, de már előre örüljünk a sok nyálcsorgató finomságnak, a kellemes hangulatoknak, amivel az igazi bolgár vendéglátás vár minket.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.09. 08:26:35

Emlékezzünk meg a 2 közti megoldásról, az úgynevezett teljes ellátásról. Ez jellemzően svédasztalos reggeli és menüből rendelt ebéd, vacsora, amit jellemzően előző nap kell kiválasztani. Kb. olyan, mint ami a kommunizmus alatt általános volt a balatoni szakszervezeti, vállalti üdülőkben, azzal a különbséggel, hogy ott a reggeli sem svédasztalos volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.10. 15:20:28

Még pár szempont szubjektív nézőpontból.

Én nemrég voltam 12 napot Ahtopolban. Az első alkalom, hogy nem önellátó rendszerben voltunk. (Pontosabban még a kommunizmus alatt voltunk Kitenben szakszervezeti üdülőben, s az sem önellátó rendszer volt, Lásd maxval1967.wordpress.com/2012/05/04/udules-a-kommunista-bolgar-tengerparton/ címen a teljes beszámolót.)

Miért ezt választottuk? Mert elsősorban pihenni mentünk, nem étterembe járni. Mivel úgyis ismerjük az összes helyi ételt, számunkra nincs ebben újdonság.

Így meg volt szabva minden nap, hogy mikor eszünk. A kérdéssel nem kellett törődni. A "hivatalos" ételen kívül csak fagylaltot, vizet, gyümölcsöt, csokoládát, lángost, joghurtot, palacsintát, gyümölcslét vettünk önellátóan a szobai hűtőszekrénybe.

Azaz a nem önellátó rendszer annak való:
- akinek nem élmény az evés, csak biológiai szükséglet,
- aki jól ismeri a helyi konyhát,
- aki alapvetően csak heverészni akar egy helyen és nem járkálni, nézelődni,
- aki pénzt akar spórolni.

Ha ezek közül egyik sem áll fenn, akkor az önellátás az ideális megoldás.

Egyébként a mi üdülésünk olcsónak volt mondható. A Hotel Eszkádában voltunk, ez a tengerparttól kb. 40 méterre van, lásd: www.hoteleskada.com/ - háromcsillagos szálloda. Négyféle szoba van: bungaló típusú a földszinten, ez a legolcsóbb, van egyágyas és kétágyas szoba van, ezek marha kicsik, ezen kívül van úgynevezett stúdió és apartament. Az apartament a legdrágább. Mi apartamentet akartunk, de nem volt üres, így stúdiót vettünk ki. A stúdió kicsit kisebb az apartalentnél és nem a legfelső emeleten vannak, hanem eggyel lejebb. Persze van árkülönbség, hogy a szoba hová néz, a medencére vagy a tengerre.

Szóval mi hárman egy tengerre néző stúdióban voltunk. Teljes ellátást fizettünk. Így összesen 12 napra mindennel együtt fizettünk 1360 levát (kb. 190 ezer Ft). Az árban benne van a medence, a fitnessz terem használata, svédasztalos reggeli + ebéd és vacsora előző nap választott menü alapján. A svédasztal minden nap ugyanaz volt, kb. 30 féle étellel. Az ebéd- és vacsoramenü 30 tételből állt, ennyiből lehetett választani, ebédre 3 fogás, vacsorára 2. A 12 nap alatt összesen egyszer fordult elő, hogy hibát találtam valamelyik ételben, az se volt komoly.

Szoba normális volt. Klíma és tévé, meg wifi, s ez utóbbi szinte mindig működött is. A fürdőszoba kifejezetten luxuskategória. Plusz nagy erkély. Minden nap takarítás. Törülköző- és ágyneműcsere minden második napon.

Sosem távolodtunk el a szállótól 800 méternél messzebb, mint mondtam a pihenés volt az egyetlen cél, nem új élmények szerzése. Így nekünk most bejött a nem-önellátó rendszer. Persze, az új élmény azért még így is megvolt, mert szeretjük a múzeumokat, így megnéztük mind a két ahtopoli múzeumot.

talpi 2012.09.27. 02:23:22

Szia Steve és szia Birca!
Erről a kérdésről már a topikban is írtam. Véleményem szerint mindenkinek azt kell mérlegelni neki mi a jobb.
Pl. én 2007 óta 4-szer voltam a Naposparton, ill. az Aranyhomokon. 1-szer családdal, 1-szer barátnővel, 2-szer gyerekekkel. (az első után váltam) Családdal jó volt a félpanzió mert ott volt az asszony is. Amíg az egyik elmegy a gyerek kívánságáért a másik velük van. Akkor kicsik voltak még. Barátnővel tökéletes volt reggelivel mert utána nem voltunk kötve se helyhez se időhöz, se nemzetközi kajákhoz. Két gyerekkel szuper volt az AI mert már önkiszolgálták magukat és nyugtom volt. Teljes panzió később elég volt mert nőttek és már tudnak igazodni.

A másik. A kaja. Ha "önellátó" vagy akkor is az éttermek többségében európai standard kaják vannak. Bár igaz több a helyi mint a szállodákban a tulajdonos merészségétől függően. Tulajdonos. Nagyon lényeges. Ugyanis egy nemzetközi lánc tagja jobban figyel a minőségre. Ez egyébként a véleményoldalakon is jól kijön. Szintén jobban figyelnek az alkalmazottaikra.
Nyelvtudás - nekem pozitív tapasztalatom van, akivel kellett angolul tudtam beszélni. Magyarul nem tudnak az igaz.
Amúgy a legjobb (helyi) kaja egy szófiai étteremben volt.
Amúgy mielőtt foglalok én mindig tájékozódom.

Mokuscunci 2015.11.15. 10:46:26

Egyet kell értsek a szerzővel, ha az ember Bulgáriában nyaral, barbárság befizetni az all inclusive ellátásra. Talán ennél is progresszívabb a véleményem, mert oda utazási irodával menni is valami hihetetlen műveletlenségre vall, de jelenleg csak arra szeretném felhívni a tisztelt nagyérdemű figyelmét, hogy ha képes önmaga megvenni a repülőjegyét mondjuk 2/3-ad annyiból, amennyit egy iroda illeték gyanánt legombolna róla, ha képes önmaga megvenni a szállását valamely helyi magánszemélytől annyiért, amennyiért egy balatoni vendéglátós megtépné a szakállát, és a tévékamerák előtt követne el harakirit, még mindig ott a lehetőség arra, hogy az ember betérjen a környék legjobb luxusszállóiba és megkérdezze, mennyiért adnak egy all you can eat vacsorát.
Tapasztalatom szerint évekig 6 euróért mérték minőségi helyen ezt a szolgáltatást. Sajnos az idén már 8 euró volt. De még így is szarrá ver bármilyen más éttermi és irodai ajánlatot.

Genius2 2017.01.22. 06:40:56

@Mokuscunci: próbálom értelmezni amit írtál, legalábbis az első 2 mondatod az, amivel abszolúte nem értek egyet. Miért lenne műveletlen az, aki utazási irodát bíz meg a nyaralás szervezésével?
Mi Bulgáriába szeretnénk menni, először, 6-an, 4 gyerekkel.
Megnéztem a Wizzair "ajánlatát" 6 főre, július közepén, elvégre nyaralunk, tehát az igazán extrém időpontok a fukarkodás, kizárva. Nos, 680e Ft csak a repülőjegy! Ehhez adjuk még a szállást.
Jelenleg kevés ajánlatom van, de vegyük a Hotel Mirage of Nessebar-t, reggelivel 798e Ft.
Tehát: 118e Ft a különbség. 6 főre 1 hétre. Nyilván, ha magam foglalom a szállást és veszem meg a repülőjegyet, tutira 1 M fölé kerülök.
Gondolom a többi fapados társaság sem olcsóbb, nem ismerem őket, de a "híres olcsóságuk" amennyire hallottam nem főszezonra, hanem azon kívül, 1 évre előre lefoglalva, valami eldugott helyre 1 főre, szóval nem reális feltételek mellett igaz...NEM nyaralóknak szól!
Szóval, kíváncsi lennék, hogyan tudnál mondjuk nekünk 6-unknak szállást foglalni meg repjegyet. Komolyan szívesen vennék tanácsokat. Január végén szerintem még nem késő szervezkedni...

Genius2 2017.01.22. 06:44:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: mivel utaztatok oda? Autóval vagy repülővel? Saját magad foglaltál? Eggyel feljebb már pedzegettem a témát. Mi nem felkapott, hanem nyugis helyre szeretnénk idén menni, gyerekekkel ugyan, de az Eskada Beach nem tűnik frekventáltnak, és jó is lenne nekünk. Nekünk csak a repülő jöhet szóba, elég kevés utazási iroda kínálatában találtam meg ezt a hotelt.
Kérlek, segítenél nekem?

Genius2 2017.01.22. 09:09:03

Köszönöm. Így más. Én 4 gyerekkel nem vállalok ilyet be. :-)

Genius2 2017.01.22. 12:04:10

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Még egy kérdés: azt írtad, hogy 40m-re volt a tengertől. A TripAdvisor-on többen azt írják, hogy "pár perc séta", de inkább 5-10 perc. Ez nyilván akkor nem 40 méter...
www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1156178-d1809216-Reviews-Eskada_Beach_Hotel-Ahtopol_Burgas_Province.html
Mi az igazság ebből? Arra vagyok kíváncsi, hogy a közvetlen tengerpart, ahonnan a vízbe is bele lehet menni és ki lehet feküdni, az milyen távolságra van?
Nekünk ez nagyon fontos lenne. Kérlek, tisztázd ezt.

Genius2 2017.01.24. 10:51:37

@MaxVal BircaMan ELEMZŐ: Hát akkor ez felejtős, sajnos. Ahogy nézem a Google térképen, elég gáz a környék is. Kelet-Balkán. :-)

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.24. 12:04:23

@Genius2:

Igen, ez Kelet-Balkán egyik üdülője. Az egész bolgár tengerpart Kelet-Balkán egyébként. Ha Nyugat-Balkánt akarsz, Albániát, Montenegrót, Horvátországot javaslom.

Mokuscunci 2017.01.24. 19:43:56

@Genius2: Teljesen elrugaszkodott árakat írsz.
Nekünk még soha nem fordult elő, hogy 25 ezernél több lett volna a retúr repjegyünk, az idén például 12 ezer lesz. Fejenként.
Egy hét szállás 50 ezer tisztességes helyen. Ha beszélsz nyelveket, ott helyben is ki tudsz venni, ha nem, irány a booking.com.
Nézelődj fórumokon, olvass sokat. Fektess időt a keresésbe.
Ne hidd el, hogy amit repjegy árat látsz, az annyi. Januárban csak az idióták vásárolnak nyári jegyeket. Ráérsz vele várni április-májusig.
Az egy évvel korábban olcsó elv is egy baromság.
Kitartás nélkül nem fog menni.

Genius2 2017.01.25. 02:32:10

@Mokuscunci: ne röhögtess már!
A Wizzair honlapján kalkuláltam a jegyárakat! Mégis hol kellett volna??? Július közepére (akkor KELL mennünk) 36e Ft a sima, poggyász nélküli repjegy ODA! Ja, és persze, h vissza NEM ennyi, hanem drágább. Poggyásszal meg, ugye ismerve a fapadosokat, lehúzás. Ebből indultam ki, de ha van ötleted, hol, melyik légitársaságnál nézzek körül, várom a javaslatodat. Ha el tudod mondani, nálad hova és mi a 12e, várom!
Más: foglalás időpontja. Én sem szívesen fizetnék ki több százezer Ft-ot fél évvel a nyaralás előtt, ha tudom, h tutira lesz repjegyem! Gondolkozom: ha a legtöbb birka jan-febr. Foglal pl. Július 18-án induló BUD-BOJ járatra és 1 hét múlva jön vissza, akkor b_szhatom, ha áprilisig halasztom a bookin com-os foglalásomat, szerinted felférek (4gyerekkel) a járatra? Igen, nagyon valószínű, hogy miattam indítanak különjáratot.
Ne is haragudj, h szkeptikus vagyok, nem Izlandra akarok menni holtszezonban, hanem Bulgáriába főszezonban (lehet épp ez a baj, de talán nem késő tájékozódni januárban).
Az utazási irodák meg nyilván az emberekből élnek, és mielőbb kaszálni akarnak. Érthető.
Szánok időt az értelmes keresésre, ne gondold h nem. Nem szertnék szutyok szállást kifogni, Tripadvisor, bookin tapasztalatok elég kell legyen (vagy a gyakorikerdesek is kéne?

Genius2 2017.01.26. 20:32:39

@Mokuscunci: Na, csak nem jön válasz, várom a reakciódat...hogy jön ki az a 12e Ft repjegy?

noricu 2017.01.31. 07:47:27

Igazad van Genius2! Én is alaposan körbejártam az utazási lehetőségeket, de repjegyet főszezonban 60 000FT alatt nem találtam. Olcsóbb elmenni Londonba, Rómába stb mint ide . :( És valóban igaz az is, hogy nem fogok semmit lefoglalni előre, amig nincs repülőjegyem. Mi 10 fő utaznánk, ezt is jól meg kell gondolni. Még mindig nem látok tisztán az önellátás vagy az All inclusive megoldás a jobb. Utóbbira azért szavazok , mert nem nekem kell gondoskodnom a napi betevőről. :D Ezt értsd úgy, hogy reggeli vacsora bevásárlási procedúra( van elég tej? milyen péksüteményt , szalámit szeretnénk? stb)Viszont az is igaz, tapasztalatból irom, hogy a nagy melegben az ember alig kiván enni, inkább a folyadékot kivánja. Arra meg elég akár a félpanzió.

Genius2 2017.02.07. 10:47:58

Ez nem meglepő: az ember általában nyáron megy nyaralni, mindenki a főszezont keresi, stb. Miért lenne akkor olcsó a repjegy, ha a zemberek drágán is megveszik, nem?
London meg nem tipikus nyaralási célpont. :-) Viszont frekventált, ezért megérheti olcsóbb jegyet adni.
Gondolom, hasonló a légitársaságok árképzőinek a gondolkodásmódja.

Most várom az utazási iroda ajánlatát, amit össze tudok majd (remélhetőleg) hasonlítani a booking + wizzair ajánlatával, de a "kényelem" miatt nem fogok szerintem szórakozni a saját foglalással, mert nincs gyakorlatom és ehhez szerintem ők jobban értenek (a charterjáratra amúgy se tudok szerintem direktbe foglalni).

Az ellátásról: nekünk 4 gyerek van elég válogatósak, szóval a reggeli elég lesz, aztán meglátjuk, mi a választék, de ahogy láttam a vacsora a legdrágább mindenhol. Bár azt is megértem, ha valaki megfizeti a kényelmet és nem önellátó (még nyaralás alatt sem).